ارتباطات، کلید موفقیت در گویندگی است
ارتباطات، کلید موفقیت در گویندگی است
در حالی که همه مشاغل برای موفقیت به ارتباطات متکی هستند، این مهم در دنیای گویندگی نیز بسیار حائز اهمیت است به این دلیل که ارتباطات در قلب و وجود همه ما پایه گذاری شده است. هدف اصلی حرفه ما برقراری ارتباطات موثر با مخاطب است و تنها در صورت برقراری ارتباط موثر با مشتری می توان به آن دست یافت و درک چگونگی این ارتباطات، کلید موفقیت تجارت در دراز مدت است. پر واضح است که ارتباطات خوب و کارامد موقعیت های کاری بهتری را به ارمغان می اورد که باعث ایجاد روابط حرفه ای و طولانی مدت می شود. در اینجا نحوه برقراری ارتباط درست را بررسی میکنیم.
ارتباطات شفاف
تمام مشاغل صوتی با خلاصه ای از خواسته مشتری شروع می شوند و تنها راه مطمئن برای رسیدن به این مهم این است که سوالات صحیحی بپرسید. شما باید سوالاتی را بپرسید که به شما اطلاعات لازم را می دهد تا کاملا متوجه شوید مشتری دقیقا چه چیزی از شما میخواهد. سوالاتی که در اینجا باید پرسیده شود شامل تن صدا، نوع فایل، چگونگی و مدت زمان تحویل و دیگر جزئیات مرتبط با پروژه می باشد. پس ضروری است که با دقت به سخنانشان گوش فرا دهید تا بتوانید آنچه را که خواسته اند، تحویل دهید. اگر نکته مبهم و نامشخصی در ذهن شما باقی ماند ،قبل از شروع پروژه آن را شفاف سازی کنید، قطعا در وقت و انرژی شما صرفه جویی خواهد شد، چه بسا که اگر آن را در ابتدا شفاف سازی نکنید، ممکن است باعث ایجاد سوتفاهم برای شما یا مشتری شود.
ارتباطات حرفه ای
نحوه برقراری ارتباط با مشتری معرف سطح صلاحیت و حرفه ای بودن شماست، خواه این ارتباط از طریق تماس تلفنی سریع صورت پذیرفته باشد یا ایمیل و یا مراجعه حضوری و یا شبکه های اجتماعی. شما همیشه باید با احترام و حرفه ای باشید، اطمینان حاصل کنید که از نکات دستوری مناسب برای مکاتبات تجاری استفاده می کنید. ارسال یک پیام حرفه ای با ارسال یک پیام سریع و مختصر به دوست صمیمی خود که معمولا مختصر و بدون رعایت نکات دستوری نوشته می شود، تفاوت دارد. شما باید از دستور زبان مناسب استفاده کنید، قبل از ارسال املا را بررسی کنید، لوگو، عنوان تجاری و یک آدرس شبکه مجازی حرفه ای را در آن بگنجانید.
بخشی از ارتباطات آنلاین شما شامل وب سایت و حساب های رسانه های اجتماعی شماست. هر پیامی که ارسال می کنید، پستی که ایجاد می کنید و تصویری که انتخاب می کنید مستقیماً در حرفه شما منعکس می شود. پیام های بی عیب و نقص و حضور مسلط و آنلاین شما، نشان میدهد که چقدر حرفه ای هستید و به کاری که انجام میدهید، اشراف دارید. در این صورت، مشتری شما را فردی با تجربه میبیند که میتواند به شما اعتماد کند و با اطمینان پروژه مورد نظرش را به شما واگذار کند.
ارتباطات، زیر ساخت روابط حرفه ای
اگرچه بهتر است در برقراری ارتباط با مشتریان جدید رسمی باشید، اما میتوانید در برخورد با مشتریان دائم که طولانی مدت با آنها کار میکنید، از تشریفات کم کنید و کمی راحت تر و صمیمی تر باشید. من راه هایی را برای شخصی سازی ارتباط پیدا کرده ام تا در صورت لزوم احساس دوستی و صمیمیت بیشتر شود. من مشتری های زیادی دارم که سال ها با آنها کار کرده ام، بنابراین در برخی موارد جزئیات مربوط به خانواده آنها و زندگی کلی آنها را میدانم و بسته به میزان صمیمیت با مشتری از چت و گفتگوی گاه به گاه و روزمره با آنها لذت میبرم.
من دوست دارم با آنها احساس صمیمیت بیشتری داشته باشم و آنها مرا نه فقط یک صدا پیشه، بلکه یک دوست و همکار قابل اعتماد می دانند. من هرگز انتظار تشکر از آنها ندارم و این باعث میشود مشتریان وفادار همیشگی خودم را داشته باشم. من طی این سالها روشهای مختلفی را در این زمینه امتحان کرده ام، از جمله ارسال پیام تبریک با ارسال ایمیل و یا چت در شبکه های اجتماعی، ارسال یک نسخه از پروژه برای بازنگری و مرور، اندیشمندی شما را نشان میدهد و باعث کمک به مشتری در حفظ و ادامه حرفه اش میشود. اجازه دهید مشتریان بدانند که تا چه حد برایتان ارزشمند هستند و زمانی این کار را انجام دهید که مطمئن هستید با این کار به تجارتشان کمک چشمگیری کرده اید.
دو نکته مهم دیگر در ارتباطات
جای تعجب ندارد که ارتباط ضعیف با مشتری دو نکته قابل تامل را به وجود آورده است. اولین نکته تاخیر در برقراری ارتباط صحیح است که این ارتباط شور و نشاطی را در شما ایجاد میکند که به آن توجه نکرده اید و نکته دیگر گوش ندادن یا درک نکردن خواسته مشتری است. پاسخ به موقع و سریع به درخواستها یا پیام های مشتری، نشان میدهد که شما یک صدا پیشه حرفه ای هستید که همیشه آماده انجام و به روزرسانی ضروریات است. در مورد مشتریان جدید، پاسخگویی سریع و کامل شما، باعث تثبیت موقعیت شغلیتان خواهد شد. گوش دادن و درک صحیح آنچه واقعا مشتری میخواهد، رمز موفقیت شماست. بهتر است هزاران سوال بپرسید تا هزاران اشتباه را مرتکب شوید.
ارتباطات خوب شامل مهارت درست شنیدن و توجه واقعی به صحبت های مشتری است. این نکات مهم را درباره ارتباطات خوب به خاطر بسپارید چرا که باعث حرکت رو به جلوی شما در حرفه تان خواهد شد و قطعا خوشحال میشوید وقتی میبینید در کارتان چقدر موفق هستید. شما وقتی به عنوان یک صدا پیشه حرفه ای واقعی شناخته می شوید که بتوانید دقیقاً همان چیزی را که مشتری می خواهد در حین ایجاد روابط مفیدی که می تواند سالها دوام داشته باشد، تحویل دهید.
مترجم: راحله زبردست
درباره مجموعه هرمس
محمد برات زاده هستم مدیر وبسایت گوینده حرفه بنده گویندگی است و در حال حاضر بصورت تخصصی در بخش گویندگی تیزر تبلیغاتی، رادیویی، تلویزیونی، دوبله و رادیو فعالیت دارم و ...
نوشته های بیشتر از مجموعه هرمس
دیدگاهتان را بنویسید